Warm ontbijtje op zaterdagmorgen

zaterdag 28 september 2013

Zaterdag is m'n favoriete dag van de week. En zeker zo'n zaterdag als vandaag, met een strakblauwe lucht en een prachtig zonnetje! Eén van de leukste zaterdagdingen vind ik de markt. De gezellige drukte, de geuren, de tassen vol groente en fruit voor een prikkie. Vaak maak ik op zaterdag een schema met wat ik de komende week ga eten: ontbijtjes, warme lunches, lichte diners, en tussendoortjes. Daar rolt m'n boodschappenlijst dan uit, en dan kan ik met lijstje en twee tassen naar de markt! Heb jij ook zo'n zaterdagritueel?

Al een tijdje ben ik aan het onderzoeken wat voor soort ontbijt ik het fijnst vind. Van bioyoghurt tot groene smoothie tot warme quinoa tot havermoutpap. Mijn huidige succesontbijtje wil ik hier even delen: Havermout met appel à la Amber Albarda.
Het is een voedzaam warm ontbijt, ideaal voor wanneer het weer wat frisser wordt. Ik ben absoluut geen ochtendmens, dus had verwacht dat het me een beetje tegen zou staan om 's morgens in de keuken in de weer te zijn met pannen en maatbekers, maar eigenlijk vind ik het een heerlijk rustmomentje bij het opstarten. De amandelmelk wordt langzaam warm, je roert wat in het pannetje, snijdt op je gemakje een appel, heerlijk.
Hier komt 'ie:



Havermout met appel

- Doe 200 ml. amandelmelk in een pannetje. Volgens Amber nemen de havervlokken zelfgemaakte amandelmelk het beste op en die is supersimpel om te maken. Met gewone halfvolle melk werkt het ook prima.
- Voeg 3/4 eetlepels grove havervlokken toe. Verwarm dit op een laag vuur onder af en toe roeren totdat het een vastere structuur krijgt, breng niet aan de kook.
- Snijd intussen een appel in kleine stukjes. Ik vind een halve appel wel genoeg in verhouding met de havermoutpap, en eet de andere helft dan los op met wat kaneel er overheen.
- Als de havervlokken en melk goed warm zijn, giet je het in een kom. Appel erbij, sesamzaadjes en lijnzaad (doe ik altijd een beetje op gevoel), en een flinke scheut kaneel er overheen,.
- Je kunt het naar smaak eventueel wat zoeter maken met agavesiroop of honing. Proef het wel eerst even zonder, ik vind dat het van zichzelf al zoet genoeg is!

Eet smakelijk!


2 opmerkingen:

  1. Hoi! Leuk om eens een beetje te neuzen op jouw blog. Deze manier van havermout eten ga ik zeker een keer proberen! Ik eet het eigenlijk altijd alleen met honing. Of wat bosbessen in de zomer..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi! I would like to invite you to check out our site volrecepten.nl . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to
    your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog through the Top Blogs section.
    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen