Dag 2013, dag oranje kast!

dinsdag 31 december 2013

Op de valreep van 2013 nog even een berichtje van mij. Dit keer niet vanuit de bouwput, maar vanuit het warme, gezellige, en vooral afgewerkte huis van mijn ouders waar ik dit jaar de jaarwisseling vier.

In de afgelopen weken heb ik minder werk verzet in huis dan ik wilde. Ik merkte dat de stress van de verhuizing toch een grotere weerslag op mij had dan ik hoopte, dus heb het even wat rustiger aan gedaan (ook met bloggen..). Maar helemaal stil zitten kan ik ook weer niet, dus ik heb wat leuke klusjes gedaan, zoals het opknappen van een kast. 

Eén van de mensen die mee hielp met verhuizen, had nog een knaloranje kast in zijn schuur staan waar hij geen plek meer voor had. Of ik die wilde hebben... natuurlijk!
De kast kon wel een opknapbeurtje gebruiken, maar wel het liefst op zo'n manier dat niet alles onder een laag oranje stof kwam te zitten (dat is namelijk het grote nadeel van alle spullen al overgebracht hebben terwijl er nog geklust moet worden). Ik ging op zoek naar een verf die zonder schuren aangebracht kon worden en kwam uit bij De Oude Bank in Zwolle, waar 'Annie Sloan Chalkpaint' verkocht wordt. Krijtverf is een mooie matte verf, die je kunt afwerken met een lak of was (afhankelijk van het gewenste resultaat). Ik koos voor de witste wit, 'Pure White', met een potje was om het mat af te werken. Vrijwel meteen toen ik had gekozen voor wit, bedacht ik dat dat misschien wel een beetje truttig wordt, met zo'n sierlijke oude kast; een stoere donkergrijs (of heel iets anders, donkergroen?) was misschien ook wel mooi geweest. Nouja, zo houd je altijd iets te doen :)


Voor:

 Na 1 laag:

Na 2 lagen:


Ik vind deze Annie Sloan krijtverf makkelijk aan te brengen, zowel met een kwast als met een roller. De verf is vrijwel geurloos, de was heeft wel een sterke geur. Van de pot die me in de winkel werd aangeraden, heb ik ongeveer de helft gebruikt. Het unieke en leuke van deze verf is dat je er niet alleen hout mee kunt verven, maar ook tegels, keukenkastjes (met zo'n laagje van dat folie), metaal, en noem maar op. Oneindige mogelijkheden!
Nadeeltje vind ik dat de witste wit nog niet helemaal wit is. Ook zie ik na twee lagen en stukjes bijwerken nog steeds op sommige plekken het oranje er doorheen komen, zoals hier onder te zien is. Ik ben bang dat ik dat niet helemaal weg krijg..


Tot zover mijn avonturen met de kast! Ik heb nog wel meer gedaan, maar dat laat ik 'volgend jaar' wel zien. Nu eerst aan de oliebollen!

Bedankt voor het volgen, lezen en reageren in het afgelopen jaar! Ik zie uit naar een nieuw jaar waarin mijn huis af komt, en ik weer veel inspiratie mag opdoen op het gebied van wonen en gezonde voeding via andere blogs. Let's keep up the good work!

Ik wens iedereen een gezellige jaarwisseling, en een licht 2014, vol rust en liefde!

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Een nieuwe blog nog net op de valreep ;) ik vind je kast schitterend! Ik hou zelf erg van wit en vind hem dus ook heel mooi. Ben benieuwd naar de rest ;)
    Ik wens je een goed en gelukkig 2014!
    Groetjes, Clarieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey,
    Net je blog ontdekt. En deze post met veel interesse gelezen? Ook na een tijdje blijf je tevreden van de krijtverf? Ik ga van zodra het weer toelaat mijn stoelen in de eetkamer onder handen nemen en overweeg dat met krijtverf te doen omwille van het milieuvriendelijke aspect. Denk je dat de was echt noodzakelijk is? Ik vind het matte effect wel super eigenlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Els,

      Leuk dat je ook aan de slag gaat met krijtverf. Ik wilde zelf ook erg graag het matte effect behouden, maar werd aangeraden om het toch af te werken (zo mat mogelijk, dat werd dus deze was) omdat je het anders niet goed kunt schoonmaken met een nat doekje en het ook niet zo heel krasvast is. Met eetkamerstoelen is dat dan ook wel aan te raden. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

      Groetjes!

      Verwijderen