Good old Brabantia

dinsdag 4 maart 2014


Het is alweer een aantal weken geleden dat ik in de regen door het centrum van Delft struinde en stuitte op een mooie schat. In een steegje, wat verdekt opgesteld tussen het vuilnis, stond een oude brooddoos. Omdat er een kansje bestond dat iemand die daar had neergezet om even later weer op te halen, liep ik er in eerste instantie langs. Een half uurtje later kwam ik langs het zelfde steegje en jawel, de brooddoos stond er nog. Ik twijfelde geen moment; na een korte check van de inhoud (misschien zat er wel iets heel smerigs in?) redde ik het ding van de vuilnisman. En zo werd ik eigenaar van een echte ouderwetse Brabantia brooddoos, joepie!



Door deze vondst besloot ik eens op internet te speuren naar Brabantia. Ik ken het merk vooral van de witte en rode bussen met rode deksels en zo'n kijkglaasje, die vroeger te vinden waren in de voorraadkasten van m'n ouders. Ik was dan ook enorm verrast toen ik ontdekte dat Brabantia eigenlijk hartstikke hip is!

In 1919 werd Brabantia opgericht als een echt familiebedrijf. Melkbussen, kannen, zeven, trechters, radiobehuizingen, gerecyclede bekers van melkpoederblikken, strijkplanken, pedaalemmers.. langzaam maar zeker groeide Brabantia en werd het assortiment uitgebreid. De typische seventiesproducten met oranje met bruin-roze bloemen zijn gewilde items voor vintageverzamelaars. Toch is het Brabantia van nu, dat alweer bijna honderd jaar bestaat, niet alleen maar 'handig' maar ook mooi! Een aantal foto's die ik tegen kwam:

Foto: Studio Aandacht

Foto: Brabantia

Foto: Studio Aandacht

Foto: Brabantia

In 2013 heeft Brabantia een slimme move gemaakt met een internationale ontwerpwedstrijd. Het ontwerp 'Feathers' van Pauline Bogaards won, en haar mooie illustraties sieren nu voorraadbussen, pedaalemmers, broodtrommels, enz. Wat mij betreft een echte aanwinst voor dit merk!

Het ontwerp van Pauline Bogaards
Foto: Brabantia

Je kunt het Spring Lookbook met de nieuwste producten van Brabantia hier bekijken. De nieuwe collectie is vanaf april 2014 te koop.
Welk product van Brabantia is bij jou in huis te vinden? En welke klassieker vind jij het leukst?

(Ter info: dit is geen gesponsord bericht)

14 opmerkingen:

  1. Wat leuk, ik heb hem nog nooit gezien met zo'n gekleurde deksel! Ik heb ooit zo'n trommeltje gekocht op een rommelmarkt voor ontbijtkoek in te bewaren, echte nostalgie! Ik vind de nieuwe collectie erg leuk, ik zag zelfs leuke mokken etc. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha wat een leuke brooddoos heb je gevonden. Ja ik kwam er laatst ook achter dat ze leuke spullen verkopen. Wat een goed idee, zo'n ontwerpwedstrijd.
    Liefs Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat super leuk! En een toeval dat hij daar precies voor jou stond! ;) ik heb de droogmolen ook, en een strijkplank. Maar die vuilnisemmers staan vanaf nu ook op mn verlanglijstje!! Groetjes Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kán gewoon geen toeval zijn, hè? ;)

      Verwijderen
    2. Haha nee, hij riep jou natuurlijk! ;) ps woon je vlakbij delft? (ik ook, 30 min ong)

      Verwijderen
    3. Nope, ik woon in Zwolle. M'n ouders wonen wel in Delft, ik breng er graag weekendjes door! Fijne stad is het!

      Verwijderen
  4. Wat een cadeautje! Mooi ding zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw wat een mooie vondst! Ik houd van de pastelkleuren van deze broodtrommel.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een topvondst! Wel goed dat je eerst even keek of er geen vieze dingen in zaten :) Je weet nooit.
    Ik vind de nieuwe collectie echt top! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mazzel! Heel leuk. En wat een mooie nieuwe collectie inderdaad. Leuk blog heb je, kwam hem nu pas tegen.. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi! Wat een leuk blog heb je en wat een mooie vondst :) Ik zie net bij jou reactie op Label18 (mijn snailmailmaatje) dat je in Zwolle woont, gezellig zeg ik woon er ook.
    Vind je het leuk om mij ook te volgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo'n hippe prullenbak in turkoois zou ik dus best willen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat een schatje. Wie gooit er nu zo iets weg!
    Liefs Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Femke, Ik heb je genomineerd voor de liebster award! Vind je het leuk om mee te doen?
    http://label18.blogspot.nl/2014/03/liebster-award.html
    Groetjes Silvia

    BeantwoordenVerwijderen