Naked lady party

maandag 26 mei 2014


Op 23 mei woonde ik 6 maanden in mijn nieuwe huis. Met allerlei klusprojecten die ik eerst gedaan wilde hebben was een housewarmingfeestje er nog niet van gekomen. M'n huis is nog steeds niet helemaal af en er missen nog wat meubels… maar dat betekent wel dat ik nu wat extra ruimte heb in m’n woonkamer voor andere leuke dingen! Daarom organiseerde ik afgelopen zaterdag een kledingruilfeestje (in Amerika ook wel 'Naked lady party' genoemd vanwege alle vrouwen die uit de kleren gaan ;)).

Kledingruilfeestje?
Bij een kledingruilfeestje lever je kleding in waar je op uit gekeken bent en zoek je in ruil daarvoor andere kleding uit. Daarnaast is het gewoon een gezellige avond. Drankje, hapje, kletsen, en naar huis met een tas vol leuke ‘nieuwe’ kleren! Een frisse wind door je kledingkast, een leuke avond, en ook nog eens heel budgetvriendelijk en milieubewust shoppen!
Het kan best lastig zijn om te bedenken wat je mee moet nemen als je naar een kledingruilfeestje gaat. Daarom had ik de volgende tips voor m'n gasten:
  • Mest je kledingkast uit; je komt ongetwijfeld kledingstukken tegen waar je een moeilijke relatie mee hebt. Een jaar niet gedragen is meestal een goed uitgangspunt. Te klein, te groot, te oranje, nooit lekker gezeten? Meenemen.
  • Alle maten zijn welkom. Iedereen heeft wel kleding in verschillende maten in de kast hangen, er zijn toch altijd kledingstukken die te groot of te klein zijn.
  • Ook leuk om mee te nemen: Accessoires (sjaals, schoenen, etc). 
  • Twijfel je of jouw kleding wel leuk genoeg is? Gewoon alsnog meenemen, op een gegeven moment weet niemand meer wat van wie is en, ook niet onbelangrijk, de een z’n troep is de ander z’n schat.
  • Goed criterium voor wat je thuis kunt laten: Alles waarvoor je zou schamen om het uit te lenen aan een vriendin (denk: gaten, uitgerekt, verwassen, of op enige andere manier viezig of overgedateerd).
  • Alle kleding moet van tevoren gewassen zijn (duh). 
  • Breng minimaal 2 kledingstukken mee. Heb je écht niks en wil je niet met lege handen aankomen? Bij de Kringloop vind je soms voor een paar euro hele mooie (merk)kleding. 
  • Aan het eind van de avond kijken we welke kleding over is. Als je jouw eigen kleding weer mee naar huis wil nemen is dat natuurlijk prima. Wat overblijft gaat naar een goed doel.

Voorbereiding

Via Marktplaats heb ik een tijdje geleden een aantal kledingrekken op de kop getikt voor een zacht prijsje. Als je zelf een kledingruilfeestje organiseert, hoef je natuurlijk niet per se rekken te hebben; een paar tafels waar je de kleding op kunt uitstallen is ook prima. Ik heb zelfs op internet foto's gezien van kledingruilfeestjes waarbij in de hele kamer bergen kleren lagen! Het is maar net hoeveel behoefte je zelf hebt aan structuur ;)
Het is handig om van tevoren ook even na te denken over een goed ruilsysteem. Hier zijn verschillende methodes voor. Je kunt de boel gewoon op z'n beloop laten, of bijvoorbeeld werken met rondes.
Iedereen krijgt in zo'n geval 5 minuten de tijd om te shoppen en kledingstukken te verzamelen. Als die 5 minuten om zijn, stopt iedereen met rondneuzen en wordt er gepast. De kleding die bevalt stopt iedereen dan in z'n eigen tas (hiervoor kun je leuke tasjes van tevoren klaarzetten/maken met naamkaartjes eraan). De items die niet passen gaan dan weer terug, en zo vinden er een paar rondes plaats. Een lekker uptempo muziekje erbij dat het shoppen bevordert; als de muziek stopt is dat het teken dat de ronde voorbij is en het tijd is om te passen.
Een andere mogelijkheid om de kledingruil te structureren is door middel van tickets. Iedereen krijgt bij binnenkomst per meegebracht kledingstuk een ticket. Dat ticket geeft dan recht op een nieuw kledingstuk. Zo voorkom je dat mensen die niks hebben meegebracht met tassen vol kleren naar huis gaan, en een ander die haar hele kast heeft geplunderd, met lege handen overblijft.

De kaartjes had ik gemaakt van karton
van de HEMA en knalroze wol
Ik heb er zelf voor gekozen om niet heel strak met rondes te werken, dat leek me wat chaotisch en ongezellig. Van tevoren heb ik uit karton kleine kaartjes geknipt, waar ik een touwtje aan heb gehangen. Na het uitstallen van de kleding, het nuttigen van een lekker taartje en een kop thee, zijn we allemaal tegelijk door de rekken gegaan. Als je iets zag wat je wilde passen, kon je een kaartje pakken, daar je naam op schrijven en die aan de kledinghanger hangen. Zo was meteen duidelijk wie welk kledingstuk graag wilde passen en, uiteindelijk na veel passen, wie er serieus interesse had in welk kledingstuk. Op een bepaald moment hebben we de kleding met kaartjes aan één rek gehangen en hebben we onder het genot van een drankje de kleding verdeeld. Kledingstukken waar meerdere kaartjes aan hingen, werden verloot of met argumenten als 'het stond jou toch beter' of 'jij hebt al 10 dingen en ik nog maar 1', verdeeld.

De avond zelf
Zoals gezegd hebben we als eerst de meegebrachte kleding aan rekken gehangen. Ik had láng niet genoeg kledinghangers (er was HEEL veel kleding!) dus heb gevraagd of mensen die zelf ook wilden meebrengen.
Naast kledinghangers had ik ook gevraagd of iedereen iets lekkers te eten of te drinken wilde meenemen. Eén van de aanwezigen kan de heerlijkste dingen bakken, heeft sinds kort een bedrijfje daarin (Tafeltje Thee, klik hier!) en bracht een suikervrij appeltaartje mee. Superlekker!! Verder stond er wat chocola, aardbeien en thee op tafel (ik had deze leuke zwart-witte bakjes gevonden bij V&D van Biri Party Planet), maar eigenlijk heb je helemaal niet veel nodig. Zodra het shoppen begint, is iedereen toch lekker druk met speuren en passen!

Hoewel niet iedereen elkaar even goed kende, was het een erg gezellige avond. Iedereen heeft wel een aantal leuke 'nieuwe' kledingstukken en accessoires mee naar huis genomen. Ik heb zelf een zwart jurkje, een t-shirt, twee sjaals, een paar hemdjes, een ketting, en wat armbandjes gescoord, helemaal leuk!
Er werd al gevraagd of we hier geen halfjaarlijks terugkerend evenement van konden maken, dus ik zet de kledingrekken nog maar even niet op Marktplaats :) Hopelijk staat er volgende keer wel een mooie grote eettafel in de kamer, maar daar lopen we dan wel omheen ;)


Ben jij wel eens bij een kledingruilparty geweest? 

5 opmerkingen:

  1. Wat een onwijs leuk idee! Ik wist niet dat dit bestond, erg leuk! Liefs Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahhhhhh... ziet er super goed uit, Fem! Jammer dat ik er niet bij kon zijn :( Over een half jaar hoop ik wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super idee! Ik heb er zelf nog nooit een meegemaakt, maar het lijkt me erg leuk. De kledingrekken die je hebt gebruikt zijn erg tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk zeg! Ik heb een tijdje terug met al m'n zussen een kledingruilparty gedaan. Erg leuk en vooral om met kleding die je zelf niet meer draagt iemand blij te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw wat ziet dit er gezellig uit! Lijkt me helemaal leuk zo'n avondje. Ik heb zelf wel vaak kleding weggegeven, maar daar was niets gestructureerds aan.. graaien en passen ;) Je zwart witte bakjes vind ik (natuurlijk!) geweldig, daar ga ik naar op zoek!

    BeantwoordenVerwijderen