Dankbaar

maandag 9 juni 2014

Geduld is niet één van mijn grootste kwaliteiten. Meer dan zes maanden geleden begon ik aan een flink project: met een minimaal budget mijn nieuwe huis opknappen en er een fijn thuis van maken. In de tussentijd heb ik hard geschilderd, geschuurd, gezaagd, laminaat gelegd, plinten geplakt, gaten gevuld en gaten geboord. Eindelijk is het moment aangebroken dat ik kan zeggen: het is bijna af. Bijna, want op wat kleine afwerkingsdingetjes na, moeten alleen de meubels nog komen.

En mán, wat is mijn geduld wat dat betreft op de proef gesteld! Ik wist van tevoren dat ik met een klein budget niet meteen allerlei mooie meubels kon aanschaffen. Vanuit de kamer met keuken waar ik eerst woonde had ik wel één en ander aan meubels dat ik mee kon nemen, maar lang niet voldoende om een hele woonkamer te vullen. Dus zat er niets anders op dan urenlang op internet speuren naar de goedkoopste oplossingen en dromen van de dag dat ik eindelijk de grootste meubels van m'n verlanglijstje kon aanschaffen (klik, klik). Maar vorige week was dat moment zomaar ineens daar met de komst van mijn vakantiegeld..

Na in het afgelopen jaar in drie verschillende huizen te hebben gewoond en nadat ik in die tijd vanwege een insectenplaag een groot deel van mijn bezittingen weg moest doen, ben ik me er meer bewust van geworden dat spullen maar spullen zijn. Weggooibaar. Tijdelijk. Vervangbaar. Ik vond het prettig om te merken dat hoe meer ik weg moest gooien, hoe makkelijker het me af ging. 'Het zijn maar spullen' riep ik dan tegen mezelf, en ik besefte hoeveel waardevoller het was dat ik fijne mensen om me heen had en dat ik door een moeilijke tijd heen kon leren wat er echt toe deed. Al het andere was bijzaak.

Toch heb ik in de afgelopen zes maanden een steeds grotere behoefte gekregen aan een huis dat af is, waar ik zonder zorgen of schaamte mensen kan ontvangen, een huis met een vloer (die had ik de eerste paar maanden nog niet), met meubels. Geen 'oja, die deuren moeten nog een laagje en die plinten moeten nog geplakt', maar Thuis als een plek om tot rust te komen en om niets meer te moeten. Spullen werden ineens weer belangrijker, omdat ze onderdeel bleken te zijn van wat een huis een thuis maakt.

En nu is het moment dan aangebroken dat ik die grote uitgestelde aankopen eindelijk kon doen. Jippie! Een handige Friese meneer maakt as we speak voor mij een lange eettafel en een tv-meubel (hoewel ik mezelf best een handige Harry vind, vond ik het nét even een te groot risico om dit zelf te maken) en deze week wordt die Eames RAR-replica geleverd waar ik al jaren van droom. Gek hoor, ik kan bijna niet geloven dat het na zo'n tijd wachten deze week allemaal gaat komen! En ja, het zijn maar spullen. Maar ik ben wel on-ge-lo-fe-lijk dankbaar dat ik er straks van mag genieten.

DE (inmiddels welbekende) stoel:
Foto: Suvi M

Foto: Pinterest

8 opmerkingen:

  1. Wow, een insectenplaag? Aaah wat een nachtmerrie! :S En ik denk dat er niks mis is met een beetje materialisme, als je je prioriteiten verder enigszins op orde hebt! Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar het resultaat straks :) Groetjes, Flor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh leuk!!
    Ben benieuwd naar het resultaat!
    X Arja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik leer mijn kinderen altijd dat dromen en wensen hebben juist leuk is omdat je dan extra blij bent als er een wens in vervulling is gegaan toch? Ben heel erg benieuwd hoe het eruit ziet! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fantastisch, Femmie! Ik had geen idee eigenlijk dat je meubels eindelijk écht komen! Reden om een nachtje logeren in je casa aan ons binnenkort geplande samenzijn te plakken? ;) P.S. Eerst reactie everrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooooooe! En dan deze week je tafel. Ik ben ONT-ZET-TEND benieuwd naar het eindresultaat! Snel maar weer een theetje doen. Dikke kus van je-weet-wel, zij van de Leliestraat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag dat je zondag 6 juli ook naar de bloggerslunch komt. Gezellig om je dan te ontmoeten!
    Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohhh ik hoop dat inmiddels je stoel en tafel zijn gearriveerd..
    Laat je het hier ook zien?
    Groetjes Chris

    BeantwoordenVerwijderen