Review: Foto op hout

vrijdag 26 september 2014

Er zijn van die foto's die te speciaal zijn om alleen op je computer te hebben staan, weggestopt in een mapje. Een foto van mijn reis naar Malawi in 2012, gemaakt door één van mijn reisgenoten, is er zo eentje. Het liefst zou ik 'm uitvergroot aan de muur hangen zodat ik er elke dag naar kan kijken, maar een foto op canvas is naar mijn mening gauw een beetje truttig (..een beetje 2008).

Een poosje geleden werd ik door Webprint benaderd met de vraag of ik het leuk zou vinden om iets te schrijven over één van hun producten. Ik kende Webprint vooral van het goedkoop afdrukken van stapels vakantiefoto's, maar een kijkje op de website vertelde me dat Webprint veel meer doet dan alleen dat. Mijn oog viel al gauw op de optie 'foto op hout.' In mijn huis is veel hout te vinden, dus dat leek me een mooie manier om mijn foto af te drukken.
Zwart-wit leek me het meest passen bij mijn interieur, dus ik bewerkte de foto en stuurde de bestelling (afmeting 40x30 centimeter, liggend) naar Webprint. Een paar dagen later werd de foto bezorgd.


De foto werd geleverd in een perfect passend doosje. Aan het foam, waarin de foto gewikkeld was, zat een klein zakje bevestigd met daarin een haakje en twee schroefjes om de foto op te kunnen hangen. Ik heb gekozen voor de whitewashversie van de foto op hout, omdat zo de kleuren echter zijn en de nerven verfijnd worden weergegeven. Op het voorbeeld op de website (klik) worden de verschillen tussen whitewash en niet-whitewash laten zien, en krijgt het meisje op de voorbeeldfoto een grote bruine pukkel op haar wang doordat er op die plek een knoestje in het hout zit. Oeps, dat moeten we natuurlijk niet hebben! Whitewash is daarom geschikter voor foto's met gezichten.

Hier zie je de foto op mijn witte kast. De kleuren lijken hier wat geel, vind je niet?
Het plankje is ongeveer een centimeter dik en de randen zijn netjes afgewerkt. Op de eerste foto in deze blogpost kun je zien dat de structuur van het hout door de foto te zien en te voelen is. Dit geeft de foto een matte en stoere look.
Voor iemand die eens in de zoveel weken de boel omgooit, leek het me beter om voor deze foto nog even geen gaten in de muur te boren. Ik heb het bevestigingshaakje daarom even gelaten voor wat het is en de foto een mooi plekje gegeven op mijn kast in de woonkamer.

Mijn eerste reactie bij het zien van de foto was: 'wat zijn de kleuren geel uitgevallen!' Ik heb echt een zwart-witte foto opgestuurd naar Webprint, maar naast wit lijkt de foto zo'n beetje sepia. Misschien komt dit door het whitewasheffect, al had ik verwacht dat de foto dan juist witter zou worden in plaats van geel. Verder viel het me op dat er wat vlekjes en vegen op de foto zitten die er op het origineel niet zaten.

Ondanks dat ik niet zo tevreden ben over de kleuren, vind ik de foto op hout echt een tof product. Het is net even een stoerdere variant van een foto op canvas, en ook zeer geschikt om bijvoorbeeld cadeau te doen (je kunt dan op de achterkant, die ook meegewhitewashed is een leuke wens of boodschap schrijven).
En foto op hout in whitewash, 40x30cm liggend, bestel je bij Webprint voor  29,95 excl. verzendkosten.

De foto op hout. Op mijn houten tafel lijkt de foto wel gewoon zwart-wit.

5 opmerkingen:

  1. Ik test binnenkort hun foto-album. Al is deze foto op hout toch ook echt wel tof. Straks doe je me nog twijfelen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gave foto! Ik vind het erg mooi staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw mooooooooi!!
    Ik mocht ook wat reviewen voor webprint mijn artikel komt binnenkort online :).
    Fijn weekend!
    X Arja
    Zwart, wit & hout

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto! Ik vind 'm erg mooi staan hoor :) X, Judith

    BeantwoordenVerwijderen