Terugblik: Woonbeurs Amsterdam 2014

zaterdag 1 november 2014

Het is alweer een maand geleden dat de Woonbeurs Amsterdam 2014 plaatsvond in de RAI. Op Facebook kondigde ik al aan dat ik er naartoe zou gaan, maar mijn verslag hadden jullie nog steeds tegoed. Ik hoorde her en der wat geluiden opgaan dat men 'woonbeursmoe' begon te raken met al die foto's op Instagram en allerlei blogjes over de beurs, dus daarom heb ik even gewacht.
Maar nu, een maand later, is het dan eindelijk zover: De Woonbeurs Amsterdam op Handvol Rust! Nog even nagenieten van al het moois dat er te zien was..

1: HÉT vloerkleed dat al een jaar op mijn verlanglijstje stond, lag in het VTWonen-huis. Die moest even op de foto. 2: Flexa had een grote stand op de Woonbeurs. Hier wat kleuren die mij aanspraken. 3: De stand van het o-zo-toffe Storytiles. 4: Een lasercut-ketting van The Naked Design.

Ik zal het jullie niet aandoen om al mijn foto's te laten zien; een dagje rondstruinen over de Woonbeurs leverde zo'n 500 foto's op en dat is nou nét een beetje teveel van het goede ;) Ik heb een kleine selectie gemaakt, kijk je mee?

Ariadne at Home
Hoewel het tijdschrift Ariadne at Home mij doorgaans wat te klassiek is, was ik onder de indruk van het mooie huis dat Ariadne had neergezet op de Woonbeurs. Net als vorig jaar is het een heel licht huis geworden, waarbij veel gebruik is gemaakt van onbehandeld hout, zachte stoffen en papieren decoraties.


101Woonideeën
Helaas helaas, 101Woonideeën gaat verdwijnen. Nog een paar edities en dan is het tijdschrift officieel verleden tijd. Gelukkig konden we op de Woonbeurs nog één laatste keer nagenieten van enkele DIY-ideeën die de afgelopen jaren in het blad de revue zijn gepasseerd. In het huis hing overigens absoluut geen melancholisch sfeertje, hoor! Het was gewoon een mooi huis vol inspiratie. Licht, vrolijkheid, kleur, en slimme vondsten.
Wat ik zelf wel een beetje gemist heb, was een plek op de beurs waar de laatste 101-collectie verkocht werd. 101Woonideeën heeft opnieuw een hele toffe collectie woonaccessoires en kleine meubels ontworpen die te koop is bij Leen Bakker. Rond de tijd dat de Woonbeurs plaatsvond, waren deze artikelen voor het eerst in de winkels te vinden. Een gemiste kans!


VT Wonen
Terwijl 101Woonideeën stilletjes afscheid nam van het grote Woonbeurspubliek, werd er bij VT Wonen groots feest gevierd. Dit jaar bestaat het blad 50 jaar, een mijlpaal. Onder een zwart-wit dak vol lichtjes, glinsterende slingers en een grote discobol, stond een photobooth en kon je je eigen samengestelde poster laten drukken. VT Wonen zou VT Wonen niet zijn als ze niet naast dit feestelijks ook ruimtes hadden ingericht. Een grote slaap-/badkamer met een gigantische spiegel (écht gigantisch), een woonkeuken met een grote wand vol bordjes en een stoere oude houten werkbank, een werkkamer (waar dus dat mooie kleed op de vloer lag, zucht..) en een ruime woonkamer. Opvallend: bij het terugzien van m'n foto's valt me ineens op hoeveel gebruik er is gemaakt van het thema 'rond'. Afgeronde hoeken, cirkels, bollen, ronde bordjes en schalen aan de muur, zo'n grote ronde spiegel, enzovoorts.
Ook leuk: hier kun je nog eens door het VT Wonen huis heen lopen.


Karwei
Eén van de grote verrassingen van dit jaar was Karwei op de Woonbeurs. Karwei had, anders dan je misschien zou verwachten van een bouwmarkt, flink uitgepakt met een huis met meerdere kleine kamertjes, een grote tafel waar moodboards gemaakt konden worden en een deel waar je leuke nieuwe accessoires kon inslaan. Stylecookie had de styling van de Karweistand voor haar rekening genomen, evenals de reclamecampagne die op dit moment draait. Een handige zet van Karwei, omdat de winkel al lang niet meer bekend staat als een stoeremannenwinkel waar je vooral veel schroefjes, verf en machines kan kopen, maar meer en meer een vrouwenwinkel waar leuke woonaccessoires en meubels te koop zijn en waar je ook gewoon eens binnen kunt stappen voor inspiratie voor een klusproject. Aanwezig zijn op de Woonbeurs paste helemaal in de lijn van ladies days en sfeervolle inspiratiemagazines. Wat mij betreft zet Karwei deze lijn lekker door en kunnen we volgend jaar weer uitkijken naar een mooie stand!


Binnen kijken bij Willem-Alexander en Máxima... volgens VT Wonen
De stand die met kop en schouders boven de andere huizen uit stak, was wat mij betreft het Secret Home van VT Wonen. Naast een 'feesthuis' had VT Wonen nog een ander huis ingericht: de woning van Willem-Alexander, Máxima en de prinsesjes. Dat wil zeggen; als VT Wonen het voor het zeggen had.
Het was me vooral duidelijk dat er veel gelachen was tijdens het bedenken en inrichten van dit huis. Van een 'mancave' voor Wim-Lex tot een oranjebittertje tussen twee grote witte tronen tot een speciaal lintjesdoorknipschaartje tot servieskasten vol Delfts Blauw tot een mierzoet kamertje voor de drie A's. Heel erg leuk gedaan. De overal terugkerende koninklijke kleur blauw zorgde, samen met de persoonlijke foto's en subtiele oranje accenten, voor eenheid in het 'paleis'.


Wat is jou het meest bijgebleven van de Woonbeurs?

1 opmerking:

  1. Erg leuke blog! Heb ik het idee er toch ook een beetje te zijn geweest...��

    BeantwoordenVerwijderen