Try-out Tuesday #1: Banana soft serve van Miss Lipgloss

dinsdag 4 november 2014

Try-out Tuesday is een nieuw, maandelijks terugkerend item op Handvol Rust. Iedere eerste dinsdag van de maand probeer ik een recept uit van een andere blogger. Twee vliegen in één klap: een manier om leuke blogs te ontdekken én om lekkere receptjes te verzamelen. Lees je mee?

Met het stralende weer van afgelopen weekend, kreeg ik spontaan weer zin in zomer. Voor deze allereerste Try-out Tuesday heb ik dan ook gekozen voor een lekker recept voor ijs. Ik maakte een zogenaamde 'banana soft serve' zoals die beschreven werd door Miss Lipgloss.
Miss Lipgloss, Cynthia Schultz, is toch wel zo'n beetje de koningin van de beautyblogs. Zij is één van de weinige bloggers in Nederland die op dit moment kan leven van het bloggen, en -hoe tof is dat?!- ze woont net als ik in de mooiste stad van Overijssel. Het eerste blogreceptje dat ik op Try-out Tuesday uittestte, kon dan natuurlijk ook niet anders dan van Miss Lipgloss zijn.


Omdat Miss Lipgloss niet alleen over beauty maar ook over lifestyle blogt, gaat het niet alleen maar over crèmetjes en make-up. Af en toe plaatst Cynthia een persoonlijk stukje tekst, een reisverslag, een recept of haar mening over een boek of film. Het recept voor deze banana soft serve kwam in juli online en vind je hier (klik).

Banana soft serves worden ook wel modellenijs genoemd omdat het alleen bestaat uit fruit en gezonde toppings. Verantwoord ijs dus! Voor deze banana soft serve moest ik een banaan en een paar aardbeien bevriezen, zoals je in het recept kunt lezen. So far so good. Maar toen begon het...

Waar Cynthia zelf de aardbeien niet goed genoeg had bevroren en haar ijs vloeibaar werd, had ik mijn aardbeien juist kei-en-keihard bevroren. Ik dacht dat ik een redelijk sterke blender had, maar bij het eten van mijn banana soft serve viste ik een groot stuk plastic uit mijn mond! Oh no! Het fruit was zo hard dat er een stuk van de kan was afgebroken. In het vervolg doe ik aardbeien maar een half uurtje in de vriezer, dat is zat.
Zelf heb ik een heel klein scheutje amandelmelk toegevoegd aan het fruit. Een krachtige keukenmachine zou waarschijnlijk geen enkele moeite hebben met het malen van de bevroren stukjes fruit, maar mijn blender vindt het bij recepten met banaan vaak lekker als ik iets vloeibaars toevoeg. Als ik dit niet doe, blijven de harde stukjes maar ronddraaien en tegen de wanden van de kan plakken.

Ik heb net als Miss Lipgloss als topping gekozen voor kokosrasp, raw chocolate en verse aardbeien; heerlijk! Ik heb nog een klein bakje raw cacao nibs, die gaan er de volgende keer overheen.


Wat vond ik van de banana soft serve?
Zeg nou zelf, ijs smaakt toch gewoon veel lekkerder als je weet dat er alleen maar goede dingen in zitten? Door het vele fruit blijft dit ijs wel een suikerbommetje, maar het is nog altijd beter dan Ben & Jerry's. De structuur van het ijs is anders dan ijs uit de winkel. Het doet me meer denken aan een koude dikke smoothie (hmmm dat klinkt niet heel lekker, maar trust me..). Perfect voor een zomerse dag - of natuurlijk een stralende herfstdag.
Op internet staan vele varianten op de banana soft serve. Je kunt 'm bijvoorbeeld groen maken, door bijvoorbeeld spinazie toe te voegen. Ook kun je eindeloos variëren met toppings. Wat dacht je van een banana soft serve met verschillende superfoods er bovenop? Je kunt natuurlijk ook gaan voor een iets minder modellerige versie met bevoren banaan, wat pindakaas of amandelpasta en raw cacao in de blender en kleine stukjes pure chocola als topping (je eigen snicker-banana-soft-serve). Laat je eigen creativiteit erop los; the sky is the limit!

Nu maar hopen dat de volgende zonnige periode niet al te lang op zich laat wachten...

1 opmerking:

  1. Hey wat een leuk item....dan moet je mij maar in de gaten houden want ik heb ook weer een blog klaar staan met een heerlijk recept :-).
    Dit ga ik zeker een keertjes uitproberen.
    Liefs
    Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen