Try-out Tuesday #2: Kwarkbrood van Puur Suzanne

dinsdag 3 februari 2015

Try-out Tuesday is een maandelijks terugkerend item op Handvol Rust. Iedere eerste dinsdag van de maand probeer ik een recept uit van een andere blogger. Twee vliegen in één klap: een manier om leuke blogs te ontdekken én om lekkere receptjes te verzamelen. Lees je mee?

Zo gaat dat dus vaker met mij en goede voornemens... Ik wilde maandelijks een Try-out Tuesday gaan doen, maar in de drukke maanden december en januari is het er helemaal niet meer van gekomen! Omdat het nooit te laat is om opnieuw te beginnen, en ik niet kan zeggen dat ik het al voldoende heb geprobeerd om te zeggen dat een vast terugkerend item niks voor mij is, hierbij gewoon nummer 2 in de reeks. Lees je mee?


En deze nummer 2 is er niet zomaar eentje. Vandaag heb ik Kwarkbrood gebakken volgens het recept van puursuzanne.nl (en @irma_v).

Puur Suzanne volg ik al een hele tijd. Suzanne plaatst recepten die vaak zowel gezond als lekker als niet te ingewikkeld zijn. Een combinatie waar ik blij van word! Naast recepten vind je er regelmatig eetdagboeken van Suzanne of haar gastbloggers. Dat is voor mij zo'n 'guilty pleasure': ergens vind ik het een beetje sneu om te gaan zitten lezen wat een ander allemaal heeft gegeten (ik bedoel, kom op, waar gaat dat over?!) maar stiekem vind ik het tegelijkertijd heeeeul interessant :)

Terug naar het kwarkbrood. Ik vind de naam niet zo aantrekkelijk klinken. Kwark is prima, brood ook, maar de combinatie?! Ik heb het recept uitgekozen omdat het al tijden te vinden is in het rijtje 'populair' op Puur Suzanne en omdat je 'm, net als de banana soft serve van Miss Lipgloss op Try-out Tuesday #1, zelf naar je eigen smaak kan maken. Daarnaast is het, volgens Suzanne, "een kwestie van een beetje ingrediënten mengen in een kom". Dat klinkt als iets wat mij moet lukken.

Ik ging aan de slag. In plaats van cranberry's heb ik appel gebruikt. Hierdoor wordt het kwarkbrood wel iets natter. Omdat ik geen baking soda in huis heb, heb ik bakpoeder gebruikt.


Wat vond ik van het kwarkbrood?
Lekker!! Vooral net uit de oven, gewoon zonder beleg erop, is het echt heel lekker. Als 'ie eenmaal afkoelt wordt het brood wat taaier, maar ik heb een deel ingevroren en een deel later nog opgewarmd in de oven. Dat kan prima!
Behalve fruit (appel en rozijnen) zit er geen zoetstof of suiker in, maar dat heeft het ook helemaal niet nodig. Zoals je op de foto kan zien, was mijn kwarkbrood wel een stukkie minder gerezen dan die van Suzanne. Waarschijnlijk heb ik toch nog niet voldoende bakpoeder gebruikt (ik heb 1,5x zoveel bakpoeder gedaan als dat er in het recept stond over baking soda). Wat ook zou kunnen, is dat de appel en het vocht dat daar uit komt heeft gezorgd dat het brood niet echt omhoog kwam. Voor de smaak maakte het echter niks uit, die was goed!
Het recept bleek echt zo makkelijk als Suzanne had geschreven. Je kunt alles gewoon door elkaar husselen (ik begon voortvarend met een lepel, maar je kunt 't ook lekker met je handen doen), en voor je het weet is het deeg klaar. Je hoeft de oven ook niet voor te verwarmen: het brood kan zo de oven in!
Ik ga 'm zeker nog eens maken en dan wat verschillende vullingen uitproberen.

Het eindresultaat! Iets minder hoog dan de bedoeling was, maar best aardig gelukt, toch?
Wil je dit kwarkbrood ook maken? Het recept vind je hier (klik!).

4 opmerkingen:

  1. Mmmm,..dat ziet er lekker uit, ga ik ook eens proberen!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gezond en makkelijk is inderdaad een goede combi. Ondanks dat ik niet van kwark hou ziet hij er wel heerlijk uit. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aparte combi. Ik vind het allebei lekker: kwark en brood. Misschien eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super lekker idee! Ik ga 't dit weekend maken. Goed beschreven!

    BeantwoordenVerwijderen