Try-out Tuesday #3: Rode linzensoep met kokosmelk van De Groene Meisjes

dinsdag 3 maart 2015

Try-out Tuesday is een maandelijks terugkerend item op Handvol Rust. Iedere eerste dinsdag van de maand probeer ik een recept uit van een andere blogger. Twee vliegen in één klap: een manier om leuke blogs te ontdekken én om lekkere receptjes te verzamelen. Lees je mee?

YES! Het is Maart! Er is een kansje dat ik te vroeg juich, maar ik word altijd enorm optimistisch van Maart. Het idee dat zonder-jas-naar-buiten-weer en zomerzon niet meer lang op zich laten wachten.. Ik weet dat Maart z'n staart nogal eens roert, maar wat mij betreft is het lekkere weer op komst!

Bij een nieuwe maand hoort ook weer een nieuwe Try-out Tuesday! Vandaag probeerde ik een receptje van De Groene Meisjes: Rode linzensoep met kokosmelk.



De Groene Meisjes volg ik al heel lang en ik heb dan ook al heel wat recepten van deze inspirerende foodblog uitgeprobeerd. De artikeltjes van Merel en Jamie zijn lekker vlot en persoonlijk geschreven, en niet alleen gericht op (vegan) voedsel. Regelmatig worden er boeken gereviewd of tips gegeven voor duurzaam, eco-friendly en mindful leven. Niet zweverig of geitenwollensokken, maar hartstikke hip en beidebenenopdegrond. Daarnaast zijn Merel en Jamie gek op vintage interieurs en kleding, dus ook hier laten ze regelmatig wat van zien.
Het recept van deze Try-out Tuesday komt dus van De Groene Meisjes. De rode linzensoep wilde ik al heel lang eens uitproberen, maar bij het gebrek aan een goede staafmixer (I know, soep maken kan ook met een blender, maar dat vind ik altijd zo'n gedoe - ik maak er al heel snel een zooitje van met spetters tot aan het plafond) kwam het er steeds niet van. Een maandje geleden werd ik eindelijk proud owner van een hele fijne staafmixer met allerlei toffe opzetstukken, dus ik kon aan de slag!

Het recept is door de dames superduidelijk beschreven. Naast een uitgeschreven uitleg, hebben De Groene Meisjes een filmpje gemaakt met instructies. Hoewel er wat kleine verschilletjes zaten tussen het filmpje en de beschrijving, was het maken van de soep peanuts!


Wat vond ik van de rode linzensoep met kokosmelk?
Allereerst: wat ruikt dit gerecht lekker! De geur van de kruiden vulde het hele huis. Op zo'n moment besef ik altijd weer dat ik het eigenlijk heel leuk vind om onbekende recepten uit te proberen. De nieuwe smaken en geuren... Ik doe dit veel te weinig!
Een tijdje geleden ben ik met vriendjelief in Deventer uit eten geweest bij een Turks-Koerdisch restaurant. Als voorgerechtje kregen we daar Koerdische linzensoep van het huis. Dat was de eerste keer dat ik linzensoep proefde, heerlijk! Deze rode linzensoep van De Groene Meisjes leek er wel op, maar was romiger en daardoor iets neutraler van smaak (en lekkerder, vond ik). Ik moet er wel bij zeggen dat ik ben gegaan voor de mildere variant waarbij ik vlak voor het staafmixen van de soep, 3/4 van de peper uit de pan heb gevist.
Het is zeker geen licht soepje, de linzen vullen goed. Het fijne van linzen is dat ze niet zoveel kosten maar hartstikke goed voor je zijn. Ze hebben misschien een stoffig imago, maar linzen zijn een goede bron van vezels, eiwitten en mineralen (google maar eens, je staat versteld!). Dit soepje ga ik dus vaker maken!
Ik zou me voor kunnen stellen dat dit gerecht ook lekker is met paprika en wortel erbij in. Dat ga ik volgende keer eens uitproberen.



Eet jij wel eens linzen? Ken je nog een ander lekker gerecht met linzen?

5 opmerkingen:

  1. Ik had hem ook gemaakt en vond hem heerlijk alleen de rest van de gezinsleden niet :-(. Dus voortaan maar lekker voor mezelf maken. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohh ik heb ook zo'n zin in de lente, ik snap je gevoel helemaal! De soep klinkt heerlijk trouwens, ik zou wel wat vaker linzen willen eten dus dit recept is een goed idee. Ik ga 'm opslaan! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me erg lekker maar ik kan niet zo goed tegen kokos. Gaat het niet worden dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh jee linzen....ik weet niet eens of ik ze wel lust. Ga het zeker eens uit proberen.
    Kan de kokos ook vervangen worden door iets anders. Ik hou hier nl niet van.
    Liefs
    Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zeg, gewoon uitproberen! Ik weet ook niet of ik linzen zelf nou echt zo lekker vind, maar zo in de soep, met allerlei kruiden erbij, vind ik 't heerlijk!
      Ik denk dat je de kokosmelk ook zou kunnen vervangen voor kookroom of iets in die richting. Ook gewoon maar even uitproberen denk ik! Succes!

      Verwijderen