Lang leve licht!

maandag 15 juni 2015

Allereerst: welkom aan alle nieuwe volgers die zich de afgelopen weken hebben aangemeld via Facebook, Bloglovin en Instagram! Superleuk dat steeds meer mensen Handvol Rust weten te vinden. Voel je welkom en vrij om een berichtje achter te laten!

Hierbij mijn tweede blogje voor Eva (de eerste kun je hier teruglezen): Lang leve licht!

Toen ik verhuisde van een studentenkamer naar een heus appartementje had ik één ding heel helder voor ogen:  mijn huis moest licht zijn. Ik droomde van witte muren, witte vloeren, lichte meubels en een heleboel ramen.

Eerder kon mijn kamer me niet kleurrijk genoeg zijn. Met een meisjemeisje-roze muur en een heleboel gekleurde kitscherige accessoires om me heen voelde ik mij het allerfijnst. Na een aantal jaar op de zolderkamer van een studentenhuis, veranderde dat langzaam maar zeker. Het was een heerlijk plekje waar ik met veel plezier woonde, maar wát was het er donker en druk! Ik verzamelde op Pinterest steeds meer plaatjes van witte interieurs waar het daglicht mee speelde.
Dat ik in diezelfde periode ernstig behoefte had aan RUST, droeg daar ook zeker aan bij. Mijn huis moest een plek zijn waar ik tot rust kon komen. Licht en wit, maar niet steriel.

Het feit dat licht heel belangrijk is voor mensen en dieren, is al in een heleboel onderzoeken aangetoond. Niet alleen kunnen we niks zien zonder licht, ook maakt licht (en dan met name daglicht) ons alerter, vrolijker en stressbestendiger. Het daglicht dat het huis binnen valt is niet op elk moment van elke dag hetzelfde en ook het effect ervan op de kleuren in huis verandert continue. Doordat de zon het ene seizoen hoger aan de hemel staat dan het andere, kan ik me steeds opnieuw verbazen over wat het licht met mijn huis doet. Sta ik eens vroeger op dan normaal, dan kan me zomaar ineens opvallen hoe de zon door het kleine raam aan de zijkant van het huis de kamer binnen valt en precies de bloemen op tafel verlicht. Prachtig!
Een licht huis met veel wit heeft ook z’n nadelen. Zo zie je werkelijk elk kruimeltje of haartje liggen op de witte vloer en ook die grote ramen moeten regelmatig gelapt worden. En laat ik nou nét een grote hekel hebben aan schoonmaken…

Hoewel ik dus enorm geniet van het licht in mijn witte interieur, is natuurlijk niet alles wit. Ik combineer wit graag met onbehandeld hout en met accentkleuren als grijs, zwart, mint, groen of zacht roze. Ook heb ik aan mijn felgekleurde fase een zwak overgehouden voor Blond Amsterdam, oud serviesgoed met gouden randjes en boeketten met veel roze. De combinatie maakt dat het niet steriel en klinisch wordt, maar een warm huis waarin geleefd mag worden.

Vriendjelief noemde mijn huis pas gekscherend ‘de hemel’ omdat het er zo licht en wit is. Ik vat het op als een compliment ;)

2 opmerkingen: