Thanksgiving op de boerderie

dinsdag 29 november 2016

Vorige week donderdag werd er in Amerika Thanksgiving gevierd. Zoals je in mijn vorige blog al kon lezen hebben wij het dit jaar een weekje eerder gevierd. En ik kan je vertellen... het was weer net zo'n onvergetelijke avond als voorgaande jaren!

Dit keer hadden we de tafel vol zitten met maar liefst 15 mensen! Echt te gek om aan tafel om me heen te kijken en te beseffen hoe dankbaar ik ben dat ik inmiddels alweer zoveel mooie mensen om me heen heb in Apeldoorn. En superfijn dat iedereen op kwam draven, door de toepasselijke herfstbuien heen :) Dit jaar was er opnieuw zó veel om dankbaar voor te zijn.

Het thema van de gerechten was dit jaar 'Herfst', en ook in de tafeldecoratie heb ik dit doorgevoerd. Tegen de tijd dat ik de tafel 'af' had was het natuurlijk véél te donker voor foto's (echt áltijd dit...), maar het is wel gelukt om een paar snapshotjes te maken, dus die wil ik je niet onthouden!

Bij de deur een welkomstbord van krijt op een grote boomstamschijf (lang leve de cursus Handlettering van een weekje eerder)..

Lang leve onze fijne grote woonkamer! Let maar niet op de loshangende lampdraadjes boven de tafel ;)

Gouden herfsttafel..
De tafelschikking had ik aangegeven dmv namen op goud gespoten herfstbladeren en om het bestek zat een tekst over dankbaarheid.

De foto bovenaan dit artikel toont de poster die ik heb gemaakt voor de avond. Of beter gezegd, de poster die wé hebben gemaakt! Ik heb een groot wit papier met 'I am thankful for' op een houten plank bevestigd. Daarbij had ik herfstblaadjes liggen, die iedereen gedurende de avond vol kon schrijven met dankbaarheidspunten. Deze werden vervolgens op de poster geplakt. Een manier om vast even na te denken over de dingen waar je dankbaar voor bent.

Natuurlijk werd er ook gegeten! Alle vrienden hadden herfstgerechtjes meegebracht die stuk voor stuk heerlijk smaakten! Zo waren er gevulde champignons, pompoenpakketjes, vers afgebakken brood met allerlei smeerseltjes, gekrulde aardappel op een stokje, stoofpotje met rundvlees, stoofpeertjes, rode kool met appel, herfstsalade met pompoen, kip in de hoed, pasteitjes met ragout, en als toetje crème brulee... pff volgens mij vergeet ik zelfs nog dingen! Er was véél!! Ik zit er nóg vol van ;)

Tegen het einde van het diner hebben volgens goede traditie een rondje gemaakt waarbij iedereen kon delen waar hij/zij dankbaar voor is op dit moment. Wat kwam er veel voorbij, wat hebben we het goed! Ik blijf het waardevol vinden om daar zo met elkaar bij stil te staan. Thanksgiving is voor mij de jaarlijkse reminder (die ik helaas nodig heb) om niet voortdurend te denken aan wat nog niet is zoals ik het wil hebben, maar om een dankbaar hart te hebben. Ongeacht de omstandigheden. Ongeacht mijn altijd piekerende hoofd. Ongeacht Trump of de zwartepietendiscussie en de wereld die steeds harder lijkt te worden. Ongeacht wat dan ook. Leven vanuit dankbaarheid. Dankbaar voor zoveel om dankbaar voor te zijn!

Herfstblaadjes en juten loper van Action, een goud gespoten pompoentje, gouden kaarsen, boomstamschijven, glazen potten en herfsachtige bloemetjes

1 opmerking: