Moodboards voor het nieuwe huis

maandag 1 mei 2017

Het leukste van een nieuw huis vind ik toch de aankleding en inrichting. Ik heb er natuurlijk geen opleiding voor gedaan en rommel maar wat aan, maar ik vind het zó leuk om te bedenken hoe we voor elkaar gaan krijgen dat ons huis de sfeer heeft waar we allebei blij van worden. Eén van de eerste dingen die we dus hebben gedaan toen het officieel was dat we dit huis gingen kopen, was het maken van een moodboard!


Toegegeven: het kostte even wat overtuigingskracht voordat ik mijn man zo ver had dat hij het leuk vond om op zijn vrije zondagavond een stapel woontijdschriften door te spitten. Eigenlijk was het gewoon wel een hele lekkere afwisseling van alle onderhandelingsspanning.en al het nadenken over geld (want man-man-man wat gaat het veel over droge cijfertjes als je een huis koopt). Dit was even heel iets anders, even praktisch, even dromen over hoe ons plekje eruit zou komen te zien. We zijn beide aan de slag gegaan met een grote stapel oude VT's, een lijmstift en een leeg wit A3-papier voor onze neus. Selectiecriterium was: alle plaatjes of teksten of kleuren die je om wat voor reden dan ook mooi vond. Scheuren maar! Heerlijk voor je rechterhersenhelft! En dit was het resultaat:

His
Het viel me allereerst op dat onze moodboards helemaal niet zo gek ver bij elkaar vandaan liggen. Er zit veel overlap in wat we mooi vinden, wat misschien ook voortkomt uit het feit dat ik manlief al heeeeel vaak mee heb gesleept naar woonwinkels of verplicht mee heb laten kijken met allerlei woon- of verbouwprogramma's; dan weet je wel een beetje wat de ander mooi vindt. Bovendien hebben we natuurlijk ook al meubels, waar we ook mee hebben willen matchen.
Op zijn moodboard valt op dat hij vooral veel natuurlijke materialen heeft verzameld. Hout, rotan, steen, wol, linnen, leer en veel planten. Helemaal in de urban jungle/botanical-trend van nu ;) Qua kleur heeft hij het rustig gehouden, vooral groentinten.
Ik vind 'm supermooi, de sfeer spreekt me aan! Het is wat rauwer dan die van mij, wat stoerder, maar dat is alleen maar leuk om te zien!

Mine
In mijn moodboard heb ik geprobeerd zachte kleuren en natuurlijke materialen te combineren met Hollandse gezelligheid. Ik ben opgegroeid in Delft, en heb een grote tas met door de jaren heen verzamelde (neppe en echte) Delftsblauwe bordjes op zolder staan; daar wil ik altijd nog eens iets mee doen! Verder spreekt het rustige, lichte in de afbeeldingen me aan. Hier en daar iets klassieker dan hoe ik het zelf zou doen, maar wel authentieke details en een stukje geschiedenis gematcht met splinternieuwe schatten.

Conclusie: in ons nieuwe huis mocht sowieso een vloer komen in een mooie houttint, de lichtheid willen we benadrukken (doen we onder andere al door de muur aan de achterkant van het huis uit te breken), de natuurlijke materialen en het groen gaan zeker terugkomen. Of ik het in dit huis durf om iets leuks te doen met m'n Delftsblauwe bordjes, ga ik nog even bedenken!

1 opmerking:

  1. Beide moodboards zijn prachtig en heel goed te combineren volgens mij. Ben benieuwd naar de interieur-foto's.

    BeantwoordenVerwijderen